Bouwvoertuigen en machines op de bouwplaats zijn verantwoordelijk voor het merendeel van alle stikstofuitstoot in de bouw. Naar schatting zijn er zo’n tachtigduizend machines en bouwvoertuigen in Nederland die voornamelijk op diesel draaien. Het project Eco-Excavator heeft als doel het ontwikkelen van een modulaire aandrijf- en energiebesparingsmodule om graafmachines te kunnen opwaarderen naar een duurzame zero-emissie (groene) waterstof aangedreven graafmachine. Mede door de subsidie van DKTI-transport via RVO zijn we in 2021 gestart met ons project.
De aanleiding van het project is de trage procesvoortgang waarin duurzame mobiele werktuigen, zowel technisch alsook economisch interessant zijn voor bouwbedrijven. Dit terwijl deze machines maar liefst verantwoordelijk zijn voor 9% van de CO₂-uitstoot van mobiele bronnen in Nederland.
Vanuit de markt, overheid en maatschappij luidt de noodklok en is er behoefte aan milieuvriendelijke en schonere bouwwerkzaamheden waarbij zowel de stikstofuitstoot alsook het omgevingsgeluid geminimaliseerd wordt.Het voldoen aan de strenge milieueisen tegen een rendabele prijs is voor de meeste bouwbedrijven nog niet haalbaar. Daarnaast zijn er nog veel graafmachines die nog maar een paar jaar geleden zijn aangeschaft en niet voldoen aan de snel veranderende emissienormen. Om het hoofd te bieden aan deze dringende vraagstuk wil het consortium, bestaande uit Van Beers aannemersbedrijf Hoogeloon, HFX-Research en H2Storage een oplossing ontwikkelen en testen die de emissie van bestaande graafmachines volledig kan reduceren naar nul.